Motion till Kyrkomötet
SKUT:s ställning i Svenska kyrkan

Mot 2005:43

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att senast under första halvåret 2006 påbörja en utvärdering av konsekvenserna av 2002 års kyrkomötesbeslut rörande det förändrade tillsynsansvaret för SKUT-församlingarna. En sådan utvärdering skall pröva frågan om att göra SKUT till ett eget utlandsstift med egen stiftsstyrelse och eget domkapitel.

Motivering

Vid 2002 års kyrkomöte beslutades att tillsynen över SKUT:s utlandsförsamlingar skulle flyttas från ärkebiskopen och domkapitlet i Uppsala till biskopen och domkapitlet i Visby stift. Detta beslut hade föregåtts av ett omfattande utredningsarbete, den s.k. SKUT-utredningen. Denna presenterade ett antal förslag kring den framtida regleringen av SKUT och ett inordnande av verksamheten i kyrkoordningen. En del av förslagen berörde tillsynsfrågan. Även i den delen presenterades olika möjligheter, en var att tillsynen skulle ske från Visby stift.

Flera invändningar gjordes mot detta förslag. En orsak var, att man uppfattade denna lösning som ett sätt att legitimera och säkerställa Visby stift som eget stift, inte att i första hand värna om SKUT:s verksamhet. Andra menade att dessa saker borde gå att kombinera.

Nu har snart tre år gått med ordningen att tillsynen över utlandsförsamlingarna ligger hos domkapitlet i Visby och främjandet hos nämnden för SKUT. Det vill säga att främjandet ligger på nationell nivå och tillsynen hos stiftet. Oavsett vilket ställningstagande man tog 2002, så kan vi idag konstatera att detta inte har varit en lyckad lösning på frågan om SKUT:s inordning inom kyrkoordningen. Till viss del har man löst legitimiteten för Visby stift men SKUT:s behov av en smidig och väl fungerande organisation har inte uppnåtts. Församlingarna utomlands och ombudsorganisationen på hemmaplan både vill och kan relatera till Svenska kyrkan på nationell nivå som huvudman för verksamheten men har svårt att se och förstå kopplingen till Visby stift. Av geografiska skäl är det dessutom svårt att ha en närmare relation mellan nämnden och domkapitlet i Visby.

På grund av den ställning och de speciella uppgifter som nämnden för SKUT har inom Svenska kyrkan, är den ej jämförbar med en stiftsstyrelse. Denna är främjande gentemot församlingarna men ej beslutande. Nämnden för SKUT är däremot såväl främjande som beslutande och i vissa fall verkställande. Rekrytering av all utlandsanställd personal sker genom nämndens försorg. På många platser ansvarar nämnden för lokaler och andra faciliteter för en fungerande församlingsverksamhet. På andra platser fungerar nämnden även som kyrkoråd.

Beslutanderätten ligger alltså hos nämnden medan tillsynsansvaret åvilar stiftet. Denna obalans har lett till att stiftet också önskat gå in i den främjande delen för att på så vis få ett större inflytande i frågor som skall handhas av nämnden. Detta har till och från skapat irritation och onödiga konflikter. Av den anledningen ser vi det som nödvändigt att dessa frågor snarast blir belysta grundligt.

Älvsbyn och Kyrkesund den 15 juli 2005

Reidar Gustafsson Torgny Larsson